Tekil Mesaj gösterimi
Alt 08-21-2015, 09:08 AM   #2
meltem
Senior Member
 
Üyelik tarihi: Apr 2015
Mesajlar: 11.064
Standart

İlk önce ufak haritadan başlama gerekirse, sağ üst köşede bulunan haritamızda bütün Japonya’yı ve onu çevreleyen denizi görüyoruz. Haritamızın altında 7 adet tuş bulunuyor. Bunlar sırasıyla event messages, objectives, clans, armies, fleets, provinces ve agents. Dediğim gibi ara yüz artık belli başlı katmanlar altında toplanmış ve bu harita altındaki tuşlarda bu olaya en iyi örnek. Misal en baştaki olay mesajları bölümünde oyun hakkındaki tüm raporlar, özetler ve ilgilenilmesi gereken mesajlar bulunuyor ve işin güzel yanı artık bu mesajlar burada saklanıyor. Dolayısı ile bir süre önce aldığınız mesajın ne olduğunu unutursanız bu kısma gelip mesajı buradan tekrardan görebiliyorsunuz. Yine görevler tabında adından da belli olduğu gibi oyun içerisinde mutlak görevinizi ve oyun içinde size verilen görevleri takip edebiliyorsunuz. Bu arada evet o ara sıra çıkan görevler halen mevcut. Sizleri bilmiyorum ancak önceki oyunlarda bir süre sonra bu görevler benim canımı sıkmaya başlamıştır. Sank özgür bir şekilde oynayamadığımı hissediyordum. Elbette diğer oyunlarda olduğu gibi Shogun 2’de de bunları yapıp yapmamakta serbestsiniz ancak yine de sürekli birisinin “Şunu yap, şurayı ele geçir” gibi emirler vermesi sinir bozucu.

Gerçi bu noktada şöyle bir fark var ki örneğin Medieval tarafında bu görevler Papa’lık gibi yüksek merciler tarafından verilirken görevi tamamlamamanızın sonuçları ağır oluyordu, oysaki Shogun 2’de bu tarz bir durum söz konusu değil. Zaten görev denilen şeyler de genellikle söylenmese de sizin yapmak isteyeceğiniz şeyler ve üstelik bunları daha verildiği andan itibaren iptal edebiliyorsunuz. Yani kısacası Shogun 2’de görevi yaparsanız ödül kazanıyor yapmazsanız zararsız çıkıyorsunuz.

Müsaitseniz Size Diplomasiye Geleceğiz

Klanlar tabında ise harita üzerinde karşılaştığınız klanları ve onlarla olan ilişkilerinizi görebileceksiniz. Hazır bu konuya değinmişken diplomasiye de değinmekte yarar var. Shogun 2’de diplomasi kısmında epey bir değişiklik yapılmış durumda. Öncelikle artık diplomat diye bir birim yok oyunda. Onun yerine sadece ordularınız veya ajanlarınız aracılığı ile diğer klanların bölgelerine girerek veya onların orduları ile karşılaşarak bilgilerini açıyorsunuz ve daha sonra sizin varlığından haberdar oldunuz klanların hepsi diplomasi ekranında yer alıyor ve siz dilediğiniz klan ile buradan görüşmeye başlıyorsunuz. Diplomasi kısmı biraz daha Civilization’a benzemiş.

Artık karşı klanın liderini video olarak üst kısımda görüyorsunuz ve sizin tekliflerinizin nasıl karşılandığını onun hareketlerinden de anlayabiliyorsunuz. Eski klasik müttefik, ticaret anlaşması gibi seçenekler mevcutken artık diğer klanlara vassallık önerebiliyor, ambargo koyabiliyor ve hatta çocuklarınızı takas edebiliyorsunuz. Evet, yanlış duymadınız. Diplomasi seçeneklerinde en sonda yer alan “Exchange hostage” seçeneği ile kendi çocuğunuzu karşı tarafa önerirken onların çocuklarını da kendinize esir edebiliyorsunuz.

Elbette bunlar sadece belli süreler için geçerli ancak bu süre zarfında anlaşmayı bozarsanız karşı tarafa sizin çocuğunuzu idam ediyor. Bu seçenek size çok mantıksız ve garip gelebilir ancak şunu da bilmek gerekir ki çocuklar aynı zamanda klanın varisi olduğu için bu aynı zamanda klanın geleceğini de kontrol altına almak gibi bir şey oluyor

Yine aynı şekilde evlilik anlaşmalarını da buradan yapıyoruz dolayısı ile etrafta dolaşan prensesler de bulunmayacak. Diplomaside son olarak belirteceğimiz klasik kabul et ya da öl seçeneği. Tekliflerinizi sunum isteklerinizi belirttikten sonra anlaşmayı iki şekilde önerebiliyorsunuz. Bir tanesi klasik teklif bir diğeri ise tehdit yolu ile kabul ettirmek. Tehdidin işe yaraması için önemli olan şey sizin askeri gücünüzün tehdit ettiğiniz diğer klanın askeri gücüne olan oranı, eğer tehdidiniz işe yaramaz ise bir sonraki tehditler daha az önem kazanmaya başlıyor

Ufak haritanın altındaki sekmelerden sonra aşağıdaki oyun içi menülere gelecek olursak burada incelenmesi gereken diğer bir nokta klan seçeneği. Klanınızın yönetimi de daha detaylandırılmış durumda.

It’s All About Family

Klan yönetimi üç kategoriye ayrılmış durumda bulardan ikis özel ve kayıtlar adı altında size bilgi sunarken yine bu bölümden aile üyelerini görebiliyor, yeni varisinizi belirleyip en yüksek puanlı generalinizin sadakatini kaybetmemek için kızınızla evlendirebiliyorsunuz. Yine aynı şekilde klan liderlerinin kardeşlerini de komisyonlara atayabiliyorsunuz.

Oyundaki bir diğer yenilik ise Mastery of Arts kısmı. Burası klanınıza ekstra özellikler katabileceğiniz sanat öğrenme yeri olarak görülebilir. Burada izleyeceğiniz iki yol bulunuyor; birincisi Bushido, ikincisi Way of Chi. Bu sanatları diğer oyunlardaki teknolojik gelişmeler gibi görebilirsiniz. Belli sayıda turlar (turn) sonunda gerçekleşen bu yükseltmeler sayesinde gerek askeri birimlere, gerek ticarete, gerekse ajanlarınıza ek özellikler verecek ve yeni binalaryapmanızı sağlayacak.

Diplomatlar ve prensesler yanında artık tüccarlar da bulunmuyor ancak ticaret yolları halen yerinde. Bu yolları ele geçirmek için karada ise bulunduğu bölgeyi kontrol etmeli, denizde ise bu rotanın üzerine bir gemi yerleştirmelisiniz.

Shogun 2’de artık ekranda gördüğünüz her şey hakkında bilgi almak için illa ki iki kez sağ tıkla gibi işlemler yapmak zorunda değilsiniz. Özellikle birimlerin üzerine geldiğiniz de size moralinden fiziksel özelliklerine, tecrübesinden üzerindeki bonuslara kadar tüm bilgileri veren bir pop up ekranı geliyor ve siz birliğin bütün her şeyini buradan inceleyebiliyorsunuz.

Yapay zekaya gelecek olursak, yazının epey bir öncesinde zorluk seviyesi kısmında da az çok değindiğim gibi yapa zeka epey gelişmiş durumda. Zaten bildiğiniz gibi yapay zeka mekaniği Sun Tzu’nun Savaş Sanatı adlı eserinden yola çıkarak hazırlanmış. Dolayısı ile düşman karşınızda gerçekten bir düşman gibi davranıyor. Şöyle bir örnek vereyim ki; bölgenize bir düşman ordusu geldiğinde doğrudan kalenize veya şehrinize saldırmıyor, onun yerine bir süre bekliyor. Özellikle sizin gücünüz ondan fazla ise bekleyebildiği kadar bekliyor, ta ki siz güç olarak ondan düşük bir seviyeye gelene veya bir sebepten kalenizi terk edene kadar. İşte o zaman size saldırıyor. Ancak bu bekleme sırasında da boş boş oturmuyor. Bölgedeki üretim alanlarını talan ediyor ve sizi ekonomik açıdan rahatsız ediyor. Hatta bazen sizinle kendisi bile uğraşmıyor. Eğer sizden uzaktaysa veya ordusu başka şeylerle uğraşıyorsa ele geçirmek istediği bölgenize bir keşiş yolluyor ve bir süre sonra keşiş sayesinde halkınız size karşı ayaklanıyor.

Animasyonlarda gerçekten gözle görülür bir gelişim var. Artık her asker bir birey gibi davranıyor. Elbette görünümleri yine birbirine benzer şekilde ancak ara ara farklı davranışlar sergileyenler oluyor. Özellikle savaş animasyonları gerçekten mükemmel olmuş. İki samuray birliğinin çarpışmasını izlemek ciddi şekilde heyecan verici. Nitekim ekranda sadece elindeki kılıcı sallayan ve vurup vurmadığı belli bile olmadan ölen ya da öldüren askerler yok. Gelen darbelere kılıçlarıyla karşılık veren veya bu darbelerden takla atarak kaçan, kılıç kılıca çarpıştıklarında rakibini tekmeyle yere indiren ve daha sonra ölümcül hamlesini yapan, kendi düşmanı ölünce arkadaşına yardım eden askerler var artık savaş alanında. İnanın bazen öyle bir zaman geliyor ki savaşı bir kenara bırakıp sadece iki birliğin birbiriyle olan çarpışmasını izliyorsunuz.

Siz Dünyayı CIA Mi Yönetiyor Sandınız?

Ajanlar konusuna gelecek olursak oyunda toplam beş adet ajanımız bulunuyor. Geyşa, Metsuke, Misyoner, Keşiş ve Ninja. Eski oyundan kalan geyşa ve ninjaları görmek gerçekten çok hoş bir duygu. Her ajanı uzun uzun anlatmayacağım ancak kısaca ifade etmek gerekirse geyşa ve ninjalar sizin sessiz katilleriniz, ancak ikisinin arasında elbette farklar mevcut. Ninjalar casusluk, suikast, sabotajcı ve gözlemcilik özelliklerine sahip. Oyun suikastın haricinde en büyük özellikleri orduları sabotaj etme ve saldıracağınız bir kaleye gönderip kapıların açılmasını sağlamak. Orduları sabotaj etme işlemi sayesinde başarılı olduğunuz her sabotaj işlemi ile düşman ordusu o tur yerinden kımıldayamıyor. Örnek vermek gerekirse ordunuzdan uzakta kalmış bir şehre güçlü bir düşman ordusu saldırıyor diyelim. Sizin o şehri savunacak asker gücünü oluşturmanız beş altı tur alacaksa o zaman şehri kaybettiğinizin resmidir. Ancak düşman ordusuna yakın bir ninjanız bulunuyorsa o zaman orduya her tur içinde sabotaj ederek kımıldamasını engelliyorsunuz ve bu şekilde düşman yerinde sayarken siz de savunma için gerekli gücü üretmiş oluyorsunuz.

Geyşalar ninjalardan farklı olarak en yüksek seviyede başlayan suikastçılardır ve sadece suikast ve casusluk görevlerini yapabilirler. Ayrıca geyşalar düşmanlar tarafından her zaman için görünebilir durumdadırlar.

Metsukeler şehirlerinizde bulunan gizli polisler. Bu adamlar şehirlerinizdeki güvenlikten sorumludur. Ayrıca şehir içindeyken şehre sızmış olan karşı casusların yakalanma olasılığını da büyük oranda arttırırlar. Metsukeler aynı zamanda düşman ordularını, generalleri ve garnizonları rüşvet karşılığı satın alırlar

Japonya her ne kadar kültürüne sahip bir toplum olsa da zaman zaman ayrılıklar, fikir çatışmaları ve bölünmeler yaşamıştır. Nitekim Hıristiyan topluluğunun gözünü bu yalın adaya çevirmesi de çok geç olmamıştır.Oyunda ilerleyen zamanlarda karşılaşacağımız Portekizler ve Hollandalılar da işte misyonerler ile kendi dinlerini bu toplum içerisine yaymayı amaçlarlar. Eğer klan olarak Hıristiyanlığı benimsemiş iseniz misyonerlerin bulunduğu bölgelerde ordularınız moral kazanırken düşman orduları demoralize olurlar. Misyonerler isyan çıkan şehirlerinizde sükuneti tekrardan sağlarken düşman şehirlerinde de ayaklanmalara vesile olurlar. Gerek bölgeleri gerekse diğer ajanların din değiştirmesini sağlayan misyonerler oyundaki diğer bir ajan olan keşişlerin Hıristiyan versiyonlarıdır.
Keşişler az önce anlattığımız misyonerlerin Budist versiyonlarıdır.
meltem isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla