Tekil Mesaj gösterimi
Alt 04-20-2015, 07:18 AM   #2
meltem
Senior Member
 
Üyelik tarihi: Apr 2015
Mesajlar: 11.064
Standart

Daha ayrıntılı bakacak olursak oyun firmaları tarafından grafik ve estetik tasarımlar, ortamı yansıtan sesler ve müzikler, karakter ve mekan modellemeleri, senaryo, içerik, oyun metinleri, yapay zeka, kod algoritmaları gibi pekçok farklı konu yüksek bütçeler ve profesyonel bir yaklaşımla üzerinde titizlikle çalışılmaktadır. Bunun sonucu olarak oyun firmaları arasındaki rekabet oldukça kızışmış ve çok şiddetli bir duruma gelmiştir. Herhangi bir türde piyasaya hakim bir oyun, yapımcı oyun şirketi tarafından sürekli geliştirilmek zorunda kalmaktadır. Çünkü bu rekabet ortamında diğer firmalar ürettikleri oyunlarla popüler olan oyunlara rakip üreterek piyasayı ele geçirmeye çalışmaktadırlar. Çünkü oyunseverler yeni çıkmış iyi bir oyunu, benzerlerinden ayıran önemli özellikleri varsa hemen tercih edebilirler. Ayrıca “single player” denilen tek kullanıcılı oyunların tekrar tekrar oynanabilme ihtimalleri düşüktür.

Bu sebeple var ise aynı oyunun yeni bir versiyonunu veya benzer ama daha iyi başka bir oyunu tercih edebilirler. Bunun en belirgin örneklerinden biri Electronic Arts’a bağlı olan EA Sports’un uzun yıllar tüm dünyada oynanan en popüler futbol oyunu Fifa’nın son birkaç yılda yerini Konami’nin PES (Pro Evolution Soccer)’e kaptırmasıdır. Bu olayda ilginç olan noktalardan biri Konami gibi bir Japon firmasının futbol oyunu konusunda EA Sports gibi bu alanının bir numaralı firması karşısında elde ettiği başarıdır. Burdan kabaca şu sonucu çıkarbiliriz; Konami firması oyun tasarımcıları futbol oyunu severlerin beklentilerini daha iyi karşılayan bir futbol oyunu ürettikleri için, oyunseverler de alışkanlıklarını bırakarak yeni bir oyunu benimsemişleridir.

Bilgisayar oyunlarını oluşturan grafik, senaryo, ses, oynanabilirlik, yapay zeka gibi farklı çalışma ve uzmanlık alanları vardır. Doğal olarak bunların iyi bir karışımı olduğunda oyunseverlerin beğeneceği oyunların oluşması beklenir. Ancak bilgisayar oyunlarının en önemli özelliklerinden biri etkileşim metotlarıdır. Ünlü Amerikalı oyun tasarım uzmanı Chris Crawford da bu konunun önemine değinerek etkileşimin nesneler açsından değil, eylemler ve aksiyonlar açısından ele alınması gerektiğini vurgulamıştır. Hatta içerikten çok oyun içindeki ilişkilere, işlemlere ve eylemlere daha çok önem verilmesini söylemiştir. Bu konuda haklı olduğu bazı yönlerden bahsedebiliriz.

Oyunun içinde oyuncu aslında sürekli aksiyon halindedir. Dolayısıyla etkileşim de sürekli diyebiliriz. Oyuncuya sunulan etkileşim şekilleri algılanması zor olduğunda oyunun oynanabilmesi oldukça zorlaşmaktadır. Bu sebeple oyuncuyu oyunda tutacak eylemler ve aksiyonlar kullanmak geçerli bir yöntemdir. İnsanların en konsantre oldukları anlardan biri oyun oynama süreçleridir. Çünkü hem istediği bir eylemi yapmaktadır hem de kaybetmek istememektedir. Bu yüzden insanlar kendilerine uygun, ilgilerini çeken ve istedikleri eylemleri, kolay anlaşılır ve uygulanır etkileşim metotları ile oyunlarda görmek isterler.
Bilgisayar oyunlarının önemli tercih sebeplerinden diğer bazılarını tekrar oynanabilme, oyunun bırakılan yerden devam edilinebilir olması ve son yıllarda oyun dünyası açısından artık bir yaşam biçimi haline gelen çok kullanılıcı online oyunlar geliştirilmesi olarak sıralayabiliriz. Bir oyuncu bilgisayarında oyun oynarken herhangi bir anda oyunu kaydedebilir ve istediği zaman aynı yerden oyuna devam edebilir veya aynı bölümü defalarca tekrar tekrar oynayabilir. Bu da oyunların bir anlamda oyuncuya birden fazla şans tanıyarak affedici bir yapıda olmasını da sağlamaktadır.

Şu unutulmamalıdır ki; herhangi bir alanda insanlar yapılan işlemlerin geri dönülebilir olmasıyla kendilerini bir anlamda güvende hissederler. Son yıllarda oyuncular için vazgeçilmez bir tutku haline gelen çok oyunculu(multiplayer) oyunlar oyun piyasına iyice hakim olmakla beraber, pazarın farklı bir boyutta daha da büyümesine yol açmıştır. Oyunseverler tek başlarına (single player) oyunlarda artık çok fazla zevk almamaktadırlar. Kendileri gibi başka oyuncularla aynı oyun platformunda rekabet etmek ve iletişime geçmek istemektedirler. Oyun konsollarının ilk ortaya çıkışından beri birden fazla oyuncunun aynı oyunu oynayabilmesi en büyük artılarından biri olmuştur. Bu anlamda internet teknolojisinin gelişimiyle online oyunlar, MMOG (Massively Multiplayer Online Game)’lar ve sıra tabanlı web tarayıcısı veya sadece plug-in tabanlı oyunlar çok büyük kitlelere ulaşmıştır. Oyun firmaları da artık online oyunlara ağırlık vermektedirler.

Bunun için sadece internet üzerinden oyanabilen oyunlar geliştirmektedirler. Everquest, Starwars ve özelikle uzak doğuda sayısı milyonu aşan üyesi bulunan Ragnarok ile Final Fantasy gibi oyunlar son 4-5 yıla damgalarını vurmuşlardır. Bunlardan daha sonra çıkmış olan ünlü oyun firması Blizzard’ın World Of WarCraft (WOW) oyunu, çok büyük fantastik dünyasıyla, çok sayıda karakter türleriyle ve sunduğu diğer birçok oyuniçi farklı ve iyi olanaklarıyla üye sayısını yaklaşık 5 milyona çıkarmış günümüzün en popüler oyunu konumuna gelmiştir (Resim: 7 World Of WarCraft).



Bu tür oyunlarla oyun oynamak artık boş zamanları aşmış, gün içinde başka işler için ayrılmış olan zaman dilimlerine girmeye başlamıştır. Çünkü özellikle bu tür oyunlarla birçok insanla aynı anda oyun oynamak ve iletişim içinde olmak gündelik hayatın bir parçası olmuştur ve gerçek hayatın yanında insanların bir sanal yaşam tarzı ve oyun dünyası veya hayatı oluşmaya başlamıştır. Hatta insanlar bazı zamanlarda oyun oynamanın dışında sadece oyun dünyası içinde insanlarla konuşmak ve iletişim içinde olmak için oyun oynamaya başlamışlardır.
2.1. İnsanlar Niçin Oyun Oynarlar?
Bu soruya herşeyiyle doğru ve tam kapsamlı bir cevap vermek pek mümkün değildir. Bunun sebebi insanların oyun oynamak için çok farklı kişisel sebepleri olabileceği gibi, toplum içinde sosyal veya kültürel bazı etkenlerle beraber hatta ekonomik sebepler de olabilir. Herşeyden önce oyun oynamak yaşamak için doğal şartlardan biri değildir. Yani insanların yaşamında kişisel bir tercih sonucu ortaya çıkar. Bunu oluşturan gereksinimler çok sayıda olabilir. Sadece çocuklar için ve yetişkinler için oyun oynama isteği bile, başlı başına ayrı ayrı araştırılabilecek büyük araştırma konuları oluşturabilir.

Bu konudaki akademik anlamda bilimsel araştırmalar çoğunlukla sosyoloji ve psikoloji bilimleri dahilindedir. “Oyun” kavram olarak doğası gereği farklı türdeki birçok yaklaşımın karması ve belki de karmaşası olduğu için, bu sorunun pekçok farklı açıdan cevabı olması da muhtemeldir. Yapılan birçok analize ve araştırmaya göre oyun oynamak genel olarak hayatın bir parçası ve eğlenlenme eylemini gerçekleştirmek için yapılan en önemli aktivitelerden biridir. Bununla beraber oyun oynamanın müzik dinlemek, kitap okumak veya film izlemek gibi benzer zamanlarda yapılan eylemlerden önemli farkları bulunmaktadır. Bu farklardan en önemlisi etkileşimdir. Yani bir insan kitap okumak veya film izlemek eylemlerini gerçekleştirirken çoğunlukla izleyici veya takipçi konumundadır. Ancak buna karşılık insanlar oyun içinde bir rol üstlenirler. İşte insanlara bu rolün getirdiği bazı yeni kazanımlar ile kişisel duygu ve istekler şunlardır;
2.1.1. Zaman Öldürme/Geçirme:
İnsanların çalışma, eğitim ve görev zamanları kadar aslında boş vakitleri de çok değerlidir. Hatta bazı insanlara göre boş vakit daha bile önemli olabilir. Çünkü bu zaman diliminde insanlar yapmak istedikleri ama pekçok kez zaman bulamadıkları için yapamadıkları şeylei yapmak isterler. Sıklıkla iş hayatının veya eğitim sürecinin sıkıcı etklerine karşı daha eğlenceli, kişisel moral ve motivasyonu yükseltici eylemlerle bu boş olarak adlandırılan zaman dilimini değerlendirmek isterler.

Bu sebeple oyun oynamak oldukça cazip bir aktivite olarak görülür. Eğer bir insanın kendine ait olan vakit aralığında yapacak önemli bir işi yoksa, zaman geçirmek veya zaman öldürmek için oyun oynamayı tercih edebilir. Bununla beraber cep telefonu teknolojisinin gelişmesi insanların mobil olarak yanlarında oyunlar taşıyabilmesini oldukça kolaylaştırmış. Artık klasik konsol veya bilgisayar oyunlarının yanında, örnek olarak; bir insan trafikte uzun süre kaldığı zamanlarda bu vaktini cep telefonunda oyun oynayarak geçirebilmektedir. Bu da oyunla zaman geçirmenin günümüze bir başka yansımasıdır (Resim: 8: PSP - PlayStation 1 /2).


2.1.2. Fantezi Dünyası: Oyunlar insanların başka bir dünyaya gitmek istediklerinde başvurdukları başlıca yollardan biridir. Bunu genellikle gündelik hayattan uzaklaşmak, sorunları belirli bir süreliğine unutmak veya gerçek hayatta yapılması zor veya imkansız olan eylemlerini yerine getirmek için yaparlar. Aslında bu sembolik bir istek gibi gözükmektedir. Çünkü oyun oynayan kişi bunun geçici bir surum olduğu bilir fakat yine de oldukça heyecanlı ve hevesli bir şekilde davranır. Örnek olarak bir insan hayatta hiçbir zaman bir uzay gemisi kullanma olanağını elde edemeyecektir ama oyun sayesinde bu isteğini sanal olarak gerçekleştirebilir. Ayrıca insanlar bu gibi kişisel isteklerini, oyun içinde gerçekte var olabilecek fiziksel risklerden korunur. En fazla başına gelebilecek belki bir oyunu kaybetmek veya karşısındaki başka bir oyuncuya yenilmek olabilir. Sonuçta “Sadece bir oyun.” felsefesiyle hareket edebilme şansı vardır.
meltem isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla