OyunKolik  

Go Back   OyunKolik > Oyun Bilgileri > Oyun Anlatımları ve İncelemeleri

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 04-16-2015, 07:50 PM   #1
Senior Member
 
Üyelik tarihi: Apr 2015
Mesajlar: 11.064
Standart Bet On Soldier


FPS oyunlarına inanılmaz "tok" olduğumuz bir durumda Bet On Soldier isimli eserle yine karşınızdayız arkadaşlar. Altı ayda bir ekran kartı değiştirmemize sebep olan bu First Person Shooter illeti için güzel bir örnek B.O.S. Sanırım ne anlatmaya çalıştığımı anlamışsınızdır. Eğer kayda değer bir ekran kartınız yoksa Bet On Soldier sizin için normal bir shooter'dan öteye gitmeyecektir (aslında grafik dışında her şey "normal" ama olsun). Bu sebeple orta halli bir ekran kartınız varsa grafiklerin nimetlerinden yararlanmayı beklemeyin.

Neyse, dolaylı yoldan da olsa değinmeye çalıştığım konu; grafik teriminin artık oyunlarda eğlencenin bile önünde tutulması. Bu konunun bu kadar abartılması sebebiyle bugün artık oyunları sadece grafiklerine göre değerlendirir olduk. Artık bizim için güzel grafikleri olan yapım iyi oyun, kaplamaları plastik gibi olmayıp, parıl parıl parlamayan yapım kötü oyun oldu. Bu konuda örnek vermeye kalkarsam (yani grafikleri olup da başka numarası olmayan oyunlar hakkında) hem birçok kişinin bam teline basmış olur, hem de sürekli almam gereken tavır olan "objektiflik" ilkesine ters düşmüş olurum. Bu yüzden bu konuyu çok fazla kurcalamayacağım. Benim sözü getirmek istediğim nokta Bet On Soldier'ın da böyle oyunlarla aynı kefeye koyulup koyulamayacağı. Ben yazı boyunca oyunu yalın bir dille anlatmaya çalışacağım. Nottan sonra oyunun bu şekilde değerlendirilip, değerlendirilemeyeceğini size bırakıyorum.

Kahramanların Mutlaka Bir Akrabasının Öldürülmesi Zorunludur

Bet On Soldier her ne kadar aşırı klişe bir hikaye işlese de geçtiği dünya bakımından senaryoyu ayrı bir kefeye koyabiliriz. Aslında bu tür çarpışma atmosferinin örneklerini Unreal Tournament serisinde bir nevi görmüş olsak da, konunun alışılmış bile olsa bir hikayeye oturtulmuş olması yüzünden sanırım oyundaki senaryoyu diğer yapımlarla eşleştirmek yanlış olur. Oyundaki kahramanımız karısı öldürülmüş eski bir asker. Bet On Soldier adı verilen bir askeri toplulukta verilen görevleri yapıyor kendisi. Senaryo aslen 1998 yılında geçse de, oyunda artık savaşlar televizyon şovu haline gelmiş. Sadece kumar ve bahis için karşılaşmalar yapılıyor. Gariptir, bütün bu olanlar cephelerle olsun, eriyle komutanıyla olsun günümüzdeki savaşlarla benzerlik gösteriyor ama her şey sadece "Blood Sport" adı verilen gösteriler için.

Yukarıda karısı öldürülmüş bir askeri yönlendirdiğimizi söyledim. Aslında milleti taramaktan başka bir şey yapmıyoruz. Fakat yine de arka planda bu cinayetin nedenlerini ve zanlıların kim olduğu ortaya çıkarılmaya çalışılıyor. Ben oynadığım süre zarfında videolar dışında hikaye namına ne adam gibi bir script sahne ne de duruma göre değişen bölümler gördüm. Tek amacımız haritada görünen noktaya gidip, karşımıza çıkanları temizlemek. Bu sebeple senaryonun aktarılış biçimi çok matah değil. Ayrıca oynayacağımız bölümlerin sırasını bir anlamda biz belirliyoruz. Bu sebeple oyunun senaryosu söz gelimi serbest bir biçimde oynanıyor. Bunu "oyunda hikayeyi pek takmıyor" diyerek açıklayabilirim sanırım.

Grafikler Gerçekten Sağlam

Oyuna başladığınızda eminim sizin de fark edeceğiniz ilk şey grafiklerin kalitesi olacaktır. Ben oyuna başlamadan önce Bet On Soldier hakkındaki yorumları ve diğer yazıları incelerken oyunun grafiklerinin çok başarılı olduğunu okumuştum. Oyuna başlayacağım zaman detaylı bir grafik motoruyla karşılaşacağım konusunda kendimi hazırladım. Fakat bu denli oturmuş ve rafine edilmiş ışıklandırmalar ve alev animasyonları beklemiyordum açıkçası. Grafik motorlarının kaliteli olması artık FPS'lerde olmazsa olmaz sayılmaya başlandı. Hakikaten kötü grafikli bir FPS ne kadar zengin bir oynayış sunarsa sunsun hiç çekilmiyor.

Yazının girişinde de dediğim gibi ekran kartlarımızı sürekli değiştirmemizin yegane nedeni olan shooter'lardan beklentilerimiz sırf bu yüzden her zaman çok yüksek. Ama Bet On Soldier'da kullanılan Kt Engine çok şükür yüzümüzü kara çıkarmıyor. Hatta beklentilerimizi aşacak kadar "şık" olduğunu bile söyleyebilirim. Bu haliyle birçok FPS ile aynı kulvarda yarışabilecek kadar iddialı bir motor Kt Engine. DirectX'in bütün nimetlerinden çok güzel faydalanan grafik motorunun öyle olmasına rağmen kusursuz olduğunu söylemem ama. Her motorda olduğu gibi Kt Engine'nin de bazı eksileri var. Örneğin, parlaklık efekti Bet On Soldier'da da çok abartılmış. Hatırlarsınız Chronicles Of Riddick'te adamlar altın kaplama gibi parıldarlardı. Hatta daha da ileri giderek açık alanlarda ısı ve ışık kaynağı da oluşturdukları olurdu. Hatta ve hatta sahip oldukları çekim kuvvetiyle diğer top şeklindeki cisimleri etraflarına toplayarak galaksi adını verdiğimiz... Neyse ki bu abartılı durumun derecesi Bet On Soldier'da Riddick'e göre daha az. Ama yine de karakterlerin hala gereğinden çok fazla ışığı yansıttıklarını düşünüyorum. Belki bu göz zevkimizi etkilemeyen bir sorun. Ayrıca firma bu kısmı abartarak Kt Engine'in neler yapabildiğini göstermek istemişte olabilir. Ama insanların böyle parıl parıl parlaması gerçekçiliği sahiden baltalıyor. Oyunda bize emirler veren adamın keli resmen ampul gibi. Bence parlaklık efektinin bu kadar aşırı olmaması gerekirdi. Ama yine de daha beterlerini gördüğümüz için (Bkz. Riddick) bu sebepten dolayı grafiklerden çok fazla not kırmayacağım.

Parlaklık efekti dışında oyunun grafiksel anlamda çok fazla bir problemi yok. Karakter modellemeleri yüksek çözünürlüklü ve detaylı. Çevresel grafiklerde modellemeler gibi özenli. Objelerin parçalanması, silahların üzerindeki yansımalar falan ortalamanın üzerinde. Ama başta da söylediğim gibi alev ve patlama efektleri gerçekten takdire şayan. Aynı şekilde gölge animasyonları da grafik motorunun genelinde olduğu gibi "iyi" kategorisinde. Bu haliyle grafik yapılandırmasının geçer not aldığını gönül rahatlığıyla belirtiyorum. Ayrıca oyun optimizasyon konusunda da iyi gibi. Çünkü grafik detaylarını önerdiği dereceden daha yüksek çözünürlüklere aldığım da çok fazla bir performans kaybı yaşamadım.

Optimizasyon kısmına "iyi gibi" dedim çünkü oyunda fazla bir performans kaybı olmasa da en olmadık yerlerde yavaşlamalara ve atlamalara (çok sık olmasa bile) karşılaşabiliyoruz. Ayrıca oyunda tek tük de olsa kolay fark edilebilen bug'lar var. Bu hatalar oynayışı zorlaştırmıyor, fakat hatasız bir motor görmek sanırım daha doğru olurdu. Options kısmı da yine alıştığımız gibi. Video Options kısmı olması gerektiği gibi basit yapılmış. Çözünürlüğü ve refresh rate'i ayarladığımız bölümlerin yanında, texture quality ile nesnelerin detaylarını, luminosty ve contrast'ın yardımıyla ışıklandırmayı arttırıp azaltabildiğimiz ibreler bulunuyor. Bunun yanında özel efektlerin kapatılması ve dikey-yatay görüş açıları arasındaki geçişlerin yerine getirilmesi yine buradan hallediliyor. Unutmadan, sol alt köşedeki advenced kısmı ile de modellemelerin ve gölgelerin detaylandırılması işlemleri gerçekleştiriliyor.

Animasyonlara genel olarak baktığımızda bug'ların ve artıların kısmen dengeli olduğunu görüyoruz. Birçok yerde oyunun grafik motoruna yakışacak gibi hoş animasyonlar görsek de, grafiklerden bahsederken değindiğimiz bug'ların hepsi animasyonlar gerçekleşirken ortaya çıkıyor. Ayrıca bazı yürüme ve koşma hareketlerinde fazlasıyla yapaylık var. Onun dışında videolarda tanık olduğumuz animasyonlarında çok iyi olduğunu söylemek yanlış olur. Yine geçtiğimiz yıllarda çıkan birçok oyunla eşleştirilebilseler de yakın zamanda çıkan ve harika animasyonları olan SC: Chaos Theory gibi oyunlarla yarışacak durumda değiller. Ama hakkını yemeyelim, berbat da değiller. Ortalama bir kıvamda oldukları söylenebilir. Bu nedenle animasyonlara 5 üzerinden 3 vererek geçiyorum.

Videolar da aynı animasyonlar gibi. Bazen bölüm başlarında veya oyunun girişinde karşılaştığımız FMV videoların genel anlamda iyi olduklarını söyleyebilirim. Çok kaliteli olmasalar da insanı rahatsız edecek kadar kötü değiller. Ayrıca seslendirmelerle birleştiklerinde konuyu etkileyici anlattıkları bile söylenebilir. Ama bölümler sırasında oyunun kendi grafik motoruyla yapılmış olan kısa sahnelerin animasyonlar konusundaki kusurlar sebebiyle insanın gözüne hitap etmediğini kabul etmek gerekir. Fakat grafiksel anlamda Kt Engine'i açıklarken bahsettiğimiz hatalar dışında problemleri yok. Zaten çok kısa oldukları için akılda kalan problemler yaratmıyorlar. FMV videolar olmasaydı oyunun video kısmı vasatın altında kalabilirdi ve oyunun kendi grafik motoruyla yapılmış olan kısa sahnelerle hikaye kesinlikle gerektiği gibi anlatılamazdı. Zaten söylediğim gibi milleti vurup, doğru yolu bulmaktan başka bir şey yapmıyoruz. Belki oynayış tarzı açısından senaryonun çokta gerekli olmadığına inanabilirsiniz. Ama bize sunulmuş olan hikayenin en iyi şekilde aktarılması lazım. Var olan bu videoların toplam olarak hikayeyi anlatış şekline "eh işte" diyorum.

meltem isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 04-16-2015, 07:51 PM   #2
Senior Member
 
Üyelik tarihi: Apr 2015
Mesajlar: 11.064
Standart

Bet On Soldier'ın en iddialı olduğu kısımlarından biri de kullanılan fizik motorudur herhalde. Oyunun bu konudaki iddiası daha demosu piyasaya çıktığı vakit olan yaz aylarından beri belliydi. Ama oyunun hakikaten fizik konusunda bir şeyler başarabildiğini kabul etmek gerek. Her ne kadar bu fizik konusu hemen hemen iki yıl önce çıkmış olan Half Life 2'dekiler kadar gelişmemiş olsa da, Havok motorunun başarabildiği birçok şeyin Bet On Soldier'da da olduğunu görüyoruz. Nesnelere müdahale edildiğinde ortaya çıkan hareketler hayli gerçekçi sayılır. Bir kutuya veya ona benzer bir nesneye çarptığımızda ya da vurduğumuzda gelişen tepkimelerin gerçek fizik kurallarına benzer hareketler yaptıklarını hemen fark edebiliyoruz. Etrafta rastladığımız patlayan bidonlara yapılan ilk eylemden sonra alev çıkan yöne doğru havada taklalar atması, yeri geldiğinde yükselip alçalması, açılan deliğin şiddetine göre savrulması falan fizik motorunun ne denli "bir şeyler" başarabildiğini açıkça ortaya koyuyor. Bana göre B.O.S'un Novodex Engine'i gösterdiği başarıdan dolayı, bundan sonra başka oyunlarda da kullanılmaya müsait bir motor. Novodex her ne kadar benden tam not almış olsa da, oyunda etkileşime girdiğimiz nesnelerin sayısı çok fazla değil. Keşke fizik motorunun güzelliklerini görebilmemiz için etraftaki alet edevatın sayısı arttırılsaydı. İnşallah bundan sonra Novodex Engine'i kullanacak olan oyunlarda bu yeni motoru adam akıllı test etme şansı buluruz.

Sesler Gerçekten Sağlam Değil

Ses ve müzik kısmında oyunun ekstra bir artı alamadığını baştan belirtiyorum. Çünkü bu iki konuda da ortalamanın üzerine çıkamıyor oyunumuz. Sesler için söylenebilecek en ufak bir ekstra, bir yenilik yok. Yıllardır alıştığımız ses efektleri ve aynı tip seslendirmeler dışında bir şey işitmiyoruz. Silahlardan çıkan seslerin falan hiçbirinin kulağa hitap etmediğini düşünüyorum. Çünkü hiçbir silah sesi ve patlama efekti insanı tatmin etmiyor. Ateş ederken oluşan seslerde fark edilebilir bir yapaylık var. Kurşun metale ya da tahta bir nesneye çarptığında çıkardığı sesler her zaman aynı şekilde oluyor. Yapılan etkinin şiddetine göre değişen ses efektleri falan göremiyoruz. Bu durumu ne eksi ne artı olarak belirtiyorum. Seslendirmeler içinde sanırım aynı cümleleri kullanabilirim. Çünkü onlarda herhangi bir şekilde üstünlük göstermiyorlar. Karakterler için yapılmış olan dublajlar fena değil. Karakterler için konuşan kişiler ruh vererek seslendirme yapmışlar. Fakat yara aldıklarında yan karakterlerin bağırışları-çığlıkları falan çok amatörce olmuş. Bu tür eksiler yüzünden ve sesler bölümünü açıklarken söylediğim şeyler yüzünden seslere 5 üzerinden 3 vererek geçiyorum.

Müzikler herhalde oyunun en eksik kaldığı kısmıdır. Düşünün şuan oyun boyunca dinlediğim müzik türü neydi onu bile hatırlamıyorum. İnanın bölümler sırasında müzik yoktu deseler hiç itiraz etmem. Kullanılan parçalar kalitelimiydi yoksa değil miydi meçhul şu an. Anlayacağınız üzere melodilerin hatırda kalıcılık bakımından büyük sorunları var. Aslında belli bir dereceye kadar bu durumun oyuncunun yararına olduğu düşünülebilir. Belki zorlarsak böyle bir anlam çıkarabiliriz. Ama insanı etkileyen, daha doğrusu harekete geçiren melodilerin oynayışa tabii ki katkısı olacaktır. Ben kesinlikle oyunun müziklerinden memnun kalmadım. Bet On Soldier gibi tamamen aksiyonu temel almış bir oyunda müzikler önemli yer teşkil ediyor tabii ki. Ama ne yazık ki oyunumuz müzik konusunda çok yetersiz. Bu sebeple müziklere de sesler gibi 5 üzerinden 3 veriyorum.

Kontroller Gerçekten Yorumsuz

Eminim hepinizin kontroller konusunda ufak da olsa bir tahmini vardır. B.O.S yine bir First Person Shooter olduğu için WASD + Mouse ikilisinin dışında aktif olarak kullandığımız bir tuş kombinasyonumuz yok. Onlar dışında yine her zamanki gibi R ile şarjör değiştirip C ile eğiliyoruz vs. Kullandığımız silahlar arasındaki geçişler Mouse silindiri ve 1-4 arasındaki tuşlar yardımıyla yapılıyor. SPACE'in ise ne işe yaradığını söylemiyorum artık onu da siz tahmin edin. Uzun lafın kısası daha önce FPS oynamışsanız, Bet On Soldier'da kontrol namına sorun yaşamayacaksınız. Oyuna has bir iki yenilik dışında (kalkan vs.) 1998 yılının sonunda edindiğimiz (HL) kontrol mekanizması aynen Bet On Soldier'da da mevcut. Bu nedenle kontrol konusunda daha fazla detaya inmeye gerek görmüyorum. Bu istemin artılarını, eksilerini (eğer varsa) hepimiz çok iyi biliyoruz. Kontrol mekanizmasını değerlendirmek yine size kalmış. Bir dakika az, daha unutuyordum. Bunu daha önce özellikle bahsetmek için kendime tembihlemiştim. Yanımızda bulunan ekip arkadaşlarımız isteğimiz üzere bizim zırhımızı falan tamir edebiliyorlar. F3-F4 tuşlarıyla hallettiğimiz bu özellik çatışmalar sırasında çok işimize yarıyor. Bu sayede zırh tamiri için para dökmeye (oraya da geliyorum) kalmıyor.

Oyundaki yapay zeka yer yer inişli çıkışlı olarak kendini belli ediyor. Ekibimizdeki elemanlar bazı zamanlarda gayet hoş hareketler yaparken, bazen de saçmalayabiliyorlar. Çatışmalar sırasında kendilerine bazı komutlar verebiliyoruz. Bazı eylemleri de kendi başlarına yerine getiriyorlar. Benim sürekli canımı sıkan ve "yer yer inişli çıkışlı" dememe sebep olan, yapay zeka açıkları yüzünden oyun bazen sıkıcı hale geldiğini de atlamamak gerek. Çatışmalarda durup dururken ateşe atlamaları falan çok sinir bozucu. Ayrıca düşmanların da zeka küpü olduklarını söylersem yalan söylemiş olurum. Çünkü çatışmalarda kalkanı olanların korunmaları dışında kurşun yağdırmaktan başka zeka belirtisi göstermiyorlar. Bazılarının arada bir siper aldıklarını anımsar gibiyim. Fakat bu kesinlikle yeterli değil. Yine de kusurlarıyla olsun, artılarıyla olsun kısmen bütün olarak oyun içerisinde bize fazla hissettirmeden akıp gittiği için yapay zekaya aşağı yukarı 3,5 gibi bit not vererek bunu da geçiyorum.

Bu Oyuna Enflasyon Hakim

Şimdi de oyunun genel yapısına geçelim. Ana menüden yeni bir oyun başlattıktan sonra her bölüm başında yapacağımız gibi kendimize silah, zırh tipleri, takım arkadaşları ve diğer ekipmanları -belli bir ücret karşılığında- belirledikten sonra ilk göreve başlıyoruz. Oyun boyunca sahip olduğumuz para çok önemli yer teşkil ediyor. Çünkü her şeyi o meblağ ile alıyoruz. Save işlemi bile para ile yapılıyor. Bu ücretler bölümüne göre değişiyor. İlk başta 300�400 gibi değerler öderken, ilerleyen bölümlerde yalnızca save için 700$ ödeyebiliyoruz. Dediğim gibi her şey parayla yapılıyor. Bölümler sırasında zırhımızı tamir etmek istersek, kuşun ihtiyacımız olursa falan haritada belirlenmiş noktalardan bu işlemlerimizi hallediyoruz. Düşmanları öldürüş şeklimize (mesela headshot) göre, bölümleri bitiriş derecemize ve süreye göre aldığımız ücretler farklı oluyor. Bu paralar ile yeni silahlar, patlayıcılar vs. alabiliyoruz. Çeşit bakımından silah tipleri zengin sayılabilir herhalde. Genelde her zaman seçebileceğimiz üç çeşit patlayıcı türü var. Bunlar da kendi içlerinde alt sınıflara ayrılıyorlar. Oyun boyunca (artık moda olan) taşıyabileceğimiz kadar silahın üzerimizde bulundurulabilmesi olayı Bet On Soldier'da da devam ediyor. Bölüm başlarında silah çeşitlerinden sadece iki tanesini alabiliyoruz. Bunlardan biri normal shotgun ve tüfeklerden biri olurken diğeri ağır makinelilerden biri oluyor. Ama normal silahlarımızın etkinliğini arttırmak istiyorsak üzerine kalkan ekleyebildiğimizi de unutmayalım. Siz de fark edeceksiniz, oyundaki boss karşılaşmaları diğer oyunlardan biraz daha farklı. Görevler sırasında diğer takımın komutanıyla veya ağır abisiyle karşılaşınca televizyon canlı yayına giriyor ve yapılan savaş spikerin yorumuyla ve ara sahnelerle süsleniyor.

Oyunun artılarını tek bir tarafta toplarsak; grafiklerin ve fizik motorunun kusurları olsa da çok başarılı olduğunu kabul etmek gerekir. Ayrıca FPS severler için Bet On Soldier hayli iyi bir alternatif.

Oyunun eksilerini tek bir paragrafta toplarsak; bazı kısımların yarım yamalak bırakılmasını direk söyleyebilirim. Mesela yapay zekanın bazen dengesiz hareket etmesi güzel bir örnek olabilir. Müzikler de aynı yapay zeka gibi. Ayrıca oyun bir süre sonra monotonlaşabiliyor.

Sonuç

Daha fazla uzatmadan Bet On Soldier'ın FPS severleri memnun edeceğini söylüyorum. Eğer kusurlarına göz yumup, oyundan zevk almayı bilirseniz B.O.S sizi uzun süre oyalayacaktır. Benim oyun hakkındaki fikrim olumlu yönde oldu. Eminim siz de pişman olmazsınız. Fakat mükemmeliyetçi biri iseniz, piyasada sizin için daha iyi alternatifler var. Ama oyun grafik motorundan dolayı bile oynanmayı hak ediyor bence. Tabii ki son karar yine sizin. İyi oyunlar
meltem isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı



Tüm Zamanlar GMT Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 10:57 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Canlı bahis siteleri istanbul escort eryaman escort bursa escort bursa escort bursa escort

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35